Vanskelig å være 𝗸𝗿𝗲𝗮𝘁𝗶𝘃 𝗽𝗮̊ 𝗸𝗼𝗺𝗺𝗮𝗻𝗱𝗼?

Her er min metode for å være mest mulig kreativ.

For 𝗵𝘃𝗼𝗿 𝗺𝗮𝗻𝗴𝗲 𝘁𝗶𝗺𝗲𝗿 𝗴𝗮̊𝗿 𝗱𝗲𝘁 𝗲𝗴𝗲𝗻𝘁𝗹𝗶𝗴 𝗮𝗻 𝗮̊ 𝗷𝗼𝗯𝗯𝗲 𝗸𝗿𝗲𝗮𝘁𝗶𝘃𝘁 𝗶 𝗹ø𝗽𝗲𝘁 𝗮𝘃 𝗲𝗻 𝗱𝗮𝗴?

I et tidligere innlegg delte jeg et utdrag fra todo-listen min nå som jeg starter 𝘕𝘰𝘳𝘨𝘦𝘴 𝘧ø𝘳𝘴𝘵𝘦 𝘩𝘪𝘴𝘵𝘰𝘳𝘪𝘦𝘧𝘰𝘳𝘵𝘦𝘭𝘭𝘪𝘯𝘨𝘴𝘣𝘺𝘳𝘢̊.

Utfordringen med så og si alle oppgavene er at de ikke har et definert sluttpunkt. 𝗔𝗹𝘁𝘀𝗮̊, 𝗻𝗮̊𝗿 𝗲𝗿 𝗻𝗼𝗸, 𝗻𝗼𝗸? Det er liksom ikke det samme som med oppvaskmaskinen. Når den er ferdig er det rent nok. ✅

Når er for eksempel:

• navnet bra nok?

• logoen god nok?

• nettsiden klar nok? (til lansering)

• videoen jeg redigerer på engasjerende nok?

• blogginnlegget interessant nok?

Problemet er at på et eller annet tidspunkt på dagen så sier det stopp. 😵 (uavhengig av om det er bra nok)

Det dukker ikke opp flere kule ideer til videoen. 🤯

Det kommer ikke flere interessante poeng til blogginnlegget. 😩

Det er ikke at jeg ikke har lyst til å jobbe. Hjernen bare funker ikke mer. Det kreative budsjettet er tomt. 😫

MEN. Akkurat dette har jeg faktisk 20 års erfaring med. Derfor har jeg utviklet en prosess som alltid funker for meg. 👌

En prosess som gjør at jeg får skvist ganske mange timer med kreativitet ut av budsjettet (eller hodet om du vil).

Jeg deler den kreative prosessen i 3 og fordeler det på 3 dager etter hverandre. Av og til trenger jeg flere dager. Men det tar minimum 3 dager. Kort fortalt består det av.

👉 𝗟𝗲𝗴𝗴𝗲 𝗸𝗿𝗲𝗮𝘁𝗶𝘃𝗲 𝗼𝗽𝗽𝗴𝗮𝘃𝗲𝗿 𝘁𝗶𝗹 𝗱𝗲 𝘁𝗶𝗱𝘀𝗽𝘂𝗻𝗸𝘁𝗲𝗻𝗲 𝗽𝗮̊ 𝗱𝗮𝗴𝗲𝗻 𝗵𝘃𝗼𝗿 𝗷𝗲𝗴 𝘃𝗲𝘁 𝗷𝗲𝗴 𝗲𝗿 𝗺𝗲𝘀𝘁 𝗸𝗿𝗲𝗮𝘁𝗶𝘃 (som for meg betyr på morgenen)

👉 𝗦ø𝗿𝗴𝗲 𝗳𝗼𝗿 𝗮𝘁 𝗷𝗲𝗴 𝗳𝗮̊𝗿 𝗳𝗹𝘆𝘁 𝗼𝗴 𝗶𝗸𝗸𝗲 𝗯𝗹𝗶𝗿 𝗳𝗼𝗿𝘀𝘁𝘆𝗿𝗿𝗲𝘁 (jada, jeg planlegger flyt, hvis jeg er oppe før alle andre er det ganske lett å få til)

👉 𝗟𝗲𝗴𝗴𝗲 𝗼𝗽𝗽 𝘁𝗶𝗹 𝗻𝗼𝗸 “𝗸𝗿𝗲𝗮𝘁𝗶𝘃𝗲 ø𝘆𝗲𝗯𝗹𝗶𝗸𝗸” 𝗶 𝗽𝗿𝗼𝘀𝗲𝘀𝘀𝗲𝗻. Dvs. alle de øyeblikkene hvor man tillater seg å ta en pause, tenke på noe annet, la tankene flyte. Mange kreative øyeblikk oppstår f.eks i dusjen, på en joggetur, når man våkner osv. (Og nei, man får ikke fremskyndet prosessen ved å ta 5 dusjer om dagen 😜)

Prosessen løser ikke når nok er nok, det må jeg fortsatt finne ut av selv, men den skaper en effektiv ramme hvor jeg kan jobbe kreativt til jeg finner ut at det er nok.

Visste du at vi har et nyhetsbrev? Hvis du melder deg på får du beskjed hver gang vi legger ut noe nytt. Kanskje får du også tilgang til noe ekstra ;)

Daniel

grunnlegger og historieforteller

Du er nå påmeldt. Det kan være lurt å passe på at e-poster fra nyhetsbrev@b-reel.no ikke havner i spam.
Oisann, nå skjedde det noe feil.