B-reel er et litt annerledes byrå. For oss handler markedsføring og merkevarebygging om å fortelle gode historier. Vi tror at det blant alle “crazy-uke” og “prisras” kampanjene, er det plass til den gode historien og at det er den som vinner til slutt.
Vi som står bak B-reel har lang erfaring fra bransjen og har drevet både produksjonsselskap og markedsbyrå. Jada, vi har stått bak en betydelig andel høst, vinter og vår-kampanjer.
Men vi har gjennom årene sett effekten av god historiefortelling. For eksempel da vi lagde den mest sette og delte reklamevideoen som noensinne er laget i Norge “Gutten som fryser” for SOS-barnebyer.
Vi synes faktisk effekten er så god at vi valgte å starte et eget byrå som bare bruker historiefortelling til å bygge merkevarer.
B-reel spiller på det engelske uttrykket be real. Og det er akkurat det vi ønsker å være.
Reklamebransjen er full av folk som gir gode råd. Rådene er basert på det de tjener penger på og ikke nødvendigvis det som er best for kunden.
Vi gir deg det rådet vi mener er riktig, ikke det vi får kickback på. (Vi driver forresten ikke med kickback-avtaler.)
Men B-reel handler om noe mer enn å gi ærlige råd. Det handler også om å lage ekte, gode og genuine historier, ikke “fluffy” reklamebudskap.
Ordet reel brukes også ofte om en liten videohistorie man legger ut i sosiale medier. Det synes vi passer bra med det vi tilbyr.
Vi finner, skaper og forteller historier. Vårt utgangspunkt er at der det er mennesker er det historier.
Premisset for å finne historien er at vi blir kjent med dere, finner ut hvilke mål dere har og hva dere ønsker å oppnå og hvordan dere vil kommunisere. Det er slik en historie blir en god historie.
Dette er også grunnen til at vi ikke deltar i pitcher eller anbudskonkurranser. Ikke fordi vi ikke tror at de gode historiene finnes hos de som arrangerer pitchene eller anbudskonkurransene, men fordi måten disse konkurransene er lagt opp på har tatt bort essensen i måten vi finner de gode historiene.
Vi har utviklet en egen metodikk “smarte fortellinger” som vi jobber etter.
Den handler om måten vi finner de gode historiene og hvordan vi gjør dere komfortable med å fortelle den.
I all hovedsak handler den om godt grunnarbeid, godt samarbeid og god coaching slik at dere blir komfortable i rollen som historiefortellere.
Det er ikke alle som er like komfortable med for eksempel video eller podcast. Derfor er coaching en viktig del av metodikken. Hvis ikke dere lykkes, så lykkes ikke vi.