๏€

Stod ikke jobben helt til forventningene? ๐Ÿ˜ฑ

Rekrutterere fรฅr mye tyn for omfattende prosesser pรฅ LinkedIn om dagen. ๐Ÿ˜ฐ

Men jeg tror ikke nรธdvendigvis problemet ligger i prosessene hos de som rekrutterer. Jeg tror det ligger i informasjonsutvekslingen mellom arbeidsgiver og den potensielle arbeidstakeren. Jeg mener at det i en rekrutteringsprosess oppstรฅr et ๐—ถ๐—ป๐—ณ๐—ผ๐—ฟ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐—ท๐—ผ๐—ป๐˜€๐—ด๐—ฎ๐—ฝ som mรฅ tettes. Arbeidsgiver mรฅ ha informasjon om kandidaten er kvalifisert og passer inn i selskapet. Men kandidaten mรฅ ogsรฅ ha informasjon om arbeidsgiveren og den aktuelle stillingen.

Rekruttererens oppgave er รฅ finne kandidater som er egnet til jobben pรฅ vegne av arbeidsgiver. Det gjรธr de gjennom disse omfattende prosessene. ๐—ฃ๐—ฟ๐—ผ๐—ฏ๐—น๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ผ๐—ฝ๐—ฝ๐˜€๐˜๐—ฎฬŠ๐—ฟ, ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ฟ ๐—ท๐—ฒ๐—ด, ๐—ป๐—ฎฬŠ๐—ฟ ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ฟ๐˜‚๐˜๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด๐˜€๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐˜€๐—ฒ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—ป ๐—น๐—ฒ๐—ด๐—ด๐—ฒ๐˜€ ๐—ผ๐—ฝ๐—ฝ ๐˜๐—ถ๐—น ๐—ฎ๐˜ ๐—ธ๐˜‚๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฟ๐˜ (๐—ฎ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ๐˜€๐—ด๐—ถ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ) ๐—ณ๐—ฎฬŠ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฒ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐˜ ๐˜€๐—ถ๐˜๐˜ ๐—ถ๐—ป๐—ณ๐—ผ๐—ฟ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐—ท๐—ผ๐—ป๐˜€๐—ฏ๐—ฒ๐—ต๐—ผ๐˜ƒ. ๐—™๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐—ถ ๐—ถ๐—ป๐—ณ๐—ผ๐—ฟ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐—ท๐—ผ๐—ป๐˜€๐—ด๐—ฎ๐—ฝ๐—ฒ๐˜ ๐—บ๐—ฎฬŠ ๐˜๐—ฒ๐˜๐˜๐—ฒ๐˜€ ๐—ณ๐—ฟ๐—ฎ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ด๐—ด๐—ฒ ๐˜€๐—ถ๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ. Hvis det kun tettes fra en side (arbeidsgivers), sรฅ er veien kort til at arbeidstaker slutter fordi forventningene ikke ble mรธtt. Det er uheldig for begge parter.

Jeg tror arbeidsgiver mรฅ ta mer ansvar for รฅ tilrettelegge slik at kandidaten fรฅr mer informasjon i rekrutteringsprosessen. I min nye spalte, historiefortelling i praksis, har jeg vรฆrt pรฅ besรธk hos IT-konsulentselskapet Alv AS. De har lรธst dette pรฅ en smart mรฅte med det jeg kaller ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐˜๐—ฒ๐—ด๐—ถ๐˜€๐—ธ ๐—ต๐—ถ๐˜€๐˜๐—ผ๐—ฟ๐—ถ๐—ฒ๐—ณ๐—ผ๐—ฟ๐˜๐—ฒ๐—น๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด. Alv lager en videoserie hvor de forteller om hverdagen i selskapet. Her forteller de om opp- og nedturer, viser frem ansatte og arbeidsmiljรธ.

I rekrutteringsprosessen har derfor kandidatene et mye tydeligere bilde av selskapet og kan stille langt mer relevante spรธrsmรฅl. Dette skaper samtaler pรฅ et mye dypere nivรฅ veldig tidlig i prosessen.

Man kan anta at de som fรธler de passer inn hos Alv vil bli enda mer interessert, mens de som ikke passer inn vil luke seg selv ut i lรธpet av prosessen. Hvorfor? Jo, fordi Alv legger til rette for at ๐—ถ๐—ป๐—ณ๐—ผ๐—ฟ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐—ท๐—ผ๐—ป๐˜€๐—ด๐—ฎ๐—ฝ๐—ฒ๐˜ ๐˜๐—ฒ๐˜๐˜๐—ฒ๐˜€ ๐—ณ๐—ฟ๐—ฎ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ด๐—ด๐—ฒ ๐˜€๐—ถ๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ.

Jeg tror dette legger til rette for et bedre og mer langvarig arbeidsforhold.

Men videoserien gjรธr ikke bare at rekrutteringsprosessen blir bedre. Den fungerer ogsรฅ som en intern kulturbygger. De ansatte er stolte av videoserien og gleder seg til neste episode.

Verdien av en god kultur kan man snakke mye om. Men hva om en slik tilnรฆrming gjรธr at dyktige ansatte blir lenger i selskapet. Og hva om de overfรธrer verdifull kompetanse som blir vรฆrende igjen i selskapet etter at de har dratt.

Dette er effekter som er fryktelig vanskelig รฅ mรฅle, men jeg er ganske overbevist om at de er der.Har du lyst til รฅ hรธre hele praten med Marcus Sahlin Pettersen og Jakob Hรธgh Gjellestad finner du link i kommentarfeltet.

Visste du at vi har et nyhetsbrev? Hvis du melder deg pรฅ fรฅr du beskjed hver gang vi legger ut noe nytt. Kanskje fรฅr du ogsรฅ tilgang til noe ekstra ;)

Daniel

grunnlegger og historieforteller

Du er nรฅ pรฅmeldt. Det kan vรฆre lurt รฅ passe pรฅ at e-poster fra nyhetsbrev@b-reel.no ikke havner i spam.
Oisann, nรฅ skjedde det noe feil.