Det er lengden det kommer an på!
Eller?
Du har kanskje hørt at for å lykkes med video i sosiale medier, må de være korte, komme kjapt til poenget og fange oppmerksomheten med en gang.
Jeg har holdt kurs om video i sosiale medier i 10 år og jeg pleier å starte kursene med å spørre hva som er kriteriene for en bra video.
Et av de første punktene som alltid kommer er lengde. Vi har en oppfatning av at video kan være maks 1 minutt, gjerne kortere. Bare se på YouTube Shorts og TikTok.
Svaret har vært det samme på alle kurs i de 10 årene.
Men jeg tror at du som leser dette har sett veldig mange videoer på over 1 minutt og at du også har sett de ferdig, i alle fall mye mer enn det ene minuttet.
For det er ikke lengden det kommer an på. Det er innholdet!
Jeg har hatt videoer med en snittlengde på 11 minutter hvor den korteste var 9 minutter og den lengste var over 15 minutter. Resultatet? I gjennomsnitt så 87% av seerne fra start til slutt. Hvorfor? Fordi innholdet engasjerte.
La oss si du har fått til en god hook slik at noen velger å bruke tid på videoen din.
En svært viktig ting folk glemmer er kostnaden ved å få noen til å se en ny video.
Jeg vil nemlig argumentere for at det krever mer å se en ny video på ett minutt, enn å se ett minutt lengre av en video du allerede ser på.
Derfor mener jeg det er på tide å legge bort diskusjonen om lengde og heller snakke om hvordan du engasjerer seeren, ikke bare med hooken, men gjennom hele videoen.
Så neste gang du lager en video, spør deg selv underveis "Engasjerer jeg fortsatt seeren?" Er svaret ja, fortsetter du helt til svaret er nei. Da er det på tide å runde av.
Er du interessert i tips og triks om hvordan man lager engasjerende videoer?
Send meg en mail eller ta kontakt med meg på andre måter, så lager jeg mer innhold på dette.