๏€

Visste du at da Apple ๐—ฏ๐—ฒ๐—ด๐˜†๐—ป๐˜๐—ฒ ๐—ฎฬŠ ๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ด๐—ฒ ๐—ต๐—ถ๐˜€๐˜๐—ผ๐—ฟ๐—ถ๐—ฒ๐—ฟ sรฅ kom den store suksessen?

ร…ret var 1983. Apple hadde laget datamaskinen Lisa som skulle revolusjonere PC-markedet. Den fรธrste annonsen ble kjรธrt over hele 9 sider i New York Times. ๐Ÿ˜ณ

Den var av den tekniske sorten. For eksempel forklarte annonsen hvordan man kunne bevege musen for รฅ flytte et pekeikon pรฅ skjermen til Lisa. ๐Ÿ–ฑ๏ธ

Videre forklarte den hvordan Lisa var utstyrt med noe sรฅ unikt som en papirkurv. ๐Ÿ—‘๏ธ

Pรฅ den mรฅten kunne man jobbe tilnรฆrmet likt som ved pulten. (Jeg legger ved annonsen i kommentarfeltet hvis du er interessert i รฅ se den.)Annonsen og salget ble en kjempeflopp - og etterhvert fikk Steve Jobs sparken fra Apple. ๐Ÿ’ธ

Men du kjenner helt sikkert historien. 14 รฅr etter var Jobs tilbake i sjefsstolen i Apple etter รฅ ha startet bรฅde Pixar og NeXT. (Apple kjรธpte NeXT og fikk Jobs med pรฅ kjรธpet.)I Pixar var Jobs omgitt av historiefortellere. ๐—๐—ผ๐—ฏ๐˜€ ๐—ถ๐—ป๐—ป๐˜€๐—ฎฬŠ ๐—ฎ๐˜ ๐—ฑ๐—ฒ๐˜ ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ถ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ ๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐—ฑ๐˜‚๐—ธ๐˜๐—ฒ๐˜ ๐—ณ๐—ผ๐—น๐—ธ ๐—ธ๐—ทรธ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ. ๐——๐—ฒ ๐—ธ๐—ทรธ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ต๐—ถ๐˜€๐˜๐—ผ๐—ฟ๐—ถ๐—ฒ๐—ป. Derfor begynte de รฅ fokusere pรฅ ๐—ต๐—ถ๐˜€๐˜๐—ผ๐—ฟ๐—ถ๐—ฒ๐—ณ๐—ผ๐—ฟ๐˜๐—ฒ๐—น๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ถ ๐—บ๐—ฎ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—ฑ๐˜€๐—ธ๐—ผ๐—บ๐—บ๐˜‚๐—ป๐—ถ๐—ธ๐—ฎ๐˜€๐—ท๐—ผ๐—ป๐—ฒ๐—ป sin. โ—

Den fรธrste kampanjen Apple lager etter at Steve Jobs er tilbake heter โ€œ๐˜›๐˜ฉ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฌ ๐˜‹๐˜ช๐˜ง๐˜ง๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ตโ€ (ogsรฅ kalt "The crazy onesโ€) ๐Ÿ—ž๏ธ

๐—ž๐—ฎ๐—บ๐—ฝ๐—ฎ๐—ป๐—ท๐—ฒ๐—ป ๐—ป๐—ฒ๐˜ƒ๐—ป๐—ฒ๐—ฟ ๐—ถ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐—ธ๐—ถ๐—ป๐—ฒ๐—ฟ ๐—บ๐—ฒ๐—ฑ ๐—ฒ๐˜๐˜ ๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ฒ ๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ. Den handler om store tenkere som Gandhi, Martin Luther King, Albert Einstein og John Lennon. Hvordan de endret verden med mรฅten de tenkte pรฅ. (Link lenger ned) ๐Ÿง 

Med kampanjen knytter Apple seg til budskapet om รฅ tenke annerledes pรฅ en elegant mรฅte."Think Different"-kampanjen blir en kjempesuksess som etterhvert tredobler markedsverdien til Apple. Det legger grunnlaget for det som etter hvert skal bli verdens mest verdifulle selskap.

Men ๐—ฑ๐—ฒ๐˜ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ณรธ๐—ฟ๐˜€๐˜ ๐—ฑ๐—ฎ ๐—”๐—ฝ๐—ฝ๐—น๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ด๐˜†๐—ป๐˜๐—ฒ ๐—ฎฬŠ ๐—ณ๐—ผ๐—ธ๐˜‚๐˜€๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ ๐—ฝ๐—ฎฬŠ ๐—ฎฬŠ ๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ด๐—ฒ ๐—ต๐—ถ๐˜€๐˜๐—ผ๐—ฟ๐—ถ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ถ ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐˜ ๐—ณ๐—ผ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐—ธ๐—ถ๐—ป๐—ฒ๐—ฟ at den virkelige suksessen kom.Fun fact.

๐˜š๐˜ต๐˜ฆ๐˜ท๐˜ฆ ๐˜‘๐˜ฐ๐˜ฃ๐˜ด ๐˜ง๐˜ญรธ๐˜บ ๐˜ช ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ด รฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ต๐˜ช๐˜ญ ๐˜•๐˜ฆ๐˜ธ ๐˜ ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฌ ๐˜ง๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜ขฬŠ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ดรธ๐˜ฌ๐˜ฆ ๐˜ ๐˜ฐ๐˜ฌ๐˜ฐ ๐˜–๐˜ฏ๐˜ฐ ๐˜ด๐˜ญ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ฌ๐˜ฆ ๐˜‘๐˜ฐ๐˜ฉ๐˜ฏ ๐˜“๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ฐ๐˜ฏ ๐˜ช ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฎ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ซ๐˜ฆ๐˜ฏ.

Inspirasjonen til dette innlegget kom fra boken Storybrand av Donald Miller.

Reklamefilmen kan du se her: https://lnkd.in/e9Cy4dMB

Visste du at vi har et nyhetsbrev? Hvis du melder deg pรฅ fรฅr du beskjed hver gang vi legger ut noe nytt. Kanskje fรฅr du ogsรฅ tilgang til noe ekstra ;)

Daniel

grunnlegger og historieforteller

Du er nรฅ pรฅmeldt. Det kan vรฆre lurt รฅ passe pรฅ at e-poster fra nyhetsbrev@b-reel.no ikke havner i spam.
Oisann, nรฅ skjedde det noe feil.