Visste du at da Apple ๐ฏ๐ฒ๐ด๐๐ป๐๐ฒ ๐ฎฬ ๐๐ฒ๐น๐ด๐ฒ ๐ต๐ถ๐๐๐ผ๐ฟ๐ถ๐ฒ๐ฟ sรฅ kom den store suksessen?
ร ret var 1983. Apple hadde laget datamaskinen Lisa som skulle revolusjonere PC-markedet. Den fรธrste annonsen ble kjรธrt over hele 9 sider i New York Times. ๐ณ
Den var av den tekniske sorten. For eksempel forklarte annonsen hvordan man kunne bevege musen for รฅ flytte et pekeikon pรฅ skjermen til Lisa. ๐ฑ๏ธ
Videre forklarte den hvordan Lisa var utstyrt med noe sรฅ unikt som en papirkurv. ๐๏ธ
Pรฅ den mรฅten kunne man jobbe tilnรฆrmet likt som ved pulten. (Jeg legger ved annonsen i kommentarfeltet hvis du er interessert i รฅ se den.)Annonsen og salget ble en kjempeflopp - og etterhvert fikk Steve Jobs sparken fra Apple. ๐ธ
Men du kjenner helt sikkert historien. 14 รฅr etter var Jobs tilbake i sjefsstolen i Apple etter รฅ ha startet bรฅde Pixar og NeXT. (Apple kjรธpte NeXT og fikk Jobs med pรฅ kjรธpet.)I Pixar var Jobs omgitt av historiefortellere. ๐๐ผ๐ฏ๐ ๐ถ๐ป๐ป๐๐ฎฬ ๐ฎ๐ ๐ฑ๐ฒ๐ ๐ฒ๐ฟ ๐ถ๐ธ๐ธ๐ฒ ๐ฝ๐ฟ๐ผ๐ฑ๐๐ธ๐๐ฒ๐ ๐ณ๐ผ๐น๐ธ ๐ธ๐ทรธ๐ฝ๐ฒ๐ฟ. ๐๐ฒ ๐ธ๐ทรธ๐ฝ๐ฒ๐ฟ ๐ต๐ถ๐๐๐ผ๐ฟ๐ถ๐ฒ๐ป. Derfor begynte de รฅ fokusere pรฅ ๐ต๐ถ๐๐๐ผ๐ฟ๐ถ๐ฒ๐ณ๐ผ๐ฟ๐๐ฒ๐น๐น๐ถ๐ป๐ด ๐ถ ๐บ๐ฎ๐ฟ๐ธ๐ฒ๐ฑ๐๐ธ๐ผ๐บ๐บ๐๐ป๐ถ๐ธ๐ฎ๐๐ท๐ผ๐ป๐ฒ๐ป sin. โ
Den fรธrste kampanjen Apple lager etter at Steve Jobs er tilbake heter โ๐๐ฉ๐ช๐ฏ๐ฌ ๐๐ช๐ง๐ง๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ฏ๐ตโ (ogsรฅ kalt "The crazy onesโ) ๐๏ธ
๐๐ฎ๐บ๐ฝ๐ฎ๐ป๐ท๐ฒ๐ป ๐ป๐ฒ๐๐ป๐ฒ๐ฟ ๐ถ๐ธ๐ธ๐ฒ ๐ฑ๐ฎ๐๐ฎ๐บ๐ฎ๐๐ธ๐ถ๐ป๐ฒ๐ฟ ๐บ๐ฒ๐ฑ ๐ฒ๐๐ ๐ฒ๐ป๐ฒ๐๐๐ฒ ๐ผ๐ฟ๐ฑ. Den handler om store tenkere som Gandhi, Martin Luther King, Albert Einstein og John Lennon. Hvordan de endret verden med mรฅten de tenkte pรฅ. (Link lenger ned) ๐ง
Med kampanjen knytter Apple seg til budskapet om รฅ tenke annerledes pรฅ en elegant mรฅte."Think Different"-kampanjen blir en kjempesuksess som etterhvert tredobler markedsverdien til Apple. Det legger grunnlaget for det som etter hvert skal bli verdens mest verdifulle selskap.
Men ๐ฑ๐ฒ๐ ๐๐ฎ๐ฟ ๐ณรธ๐ฟ๐๐ ๐ฑ๐ฎ ๐๐ฝ๐ฝ๐น๐ฒ ๐ฏ๐ฒ๐ด๐๐ป๐๐ฒ ๐ฎฬ ๐ณ๐ผ๐ธ๐๐๐ฒ๐ฟ๐ฒ ๐ฝ๐ฎฬ ๐ฎฬ ๐๐ฒ๐น๐ด๐ฒ ๐ต๐ถ๐๐๐ผ๐ฟ๐ถ๐ฒ๐ฟ ๐ถ ๐๐๐ฒ๐ฑ๐ฒ๐ ๐ณ๐ผ๐ฟ ๐ฑ๐ฎ๐๐ฎ๐บ๐ฎ๐๐ธ๐ถ๐ป๐ฒ๐ฟ at den virkelige suksessen kom.Fun fact.
๐๐ต๐ฆ๐ท๐ฆ ๐๐ฐ๐ฃ๐ด ๐ง๐ญรธ๐บ ๐ช ๐ฆ๐ฏ๐ด รฆ๐ณ๐ฆ๐ฏ๐ฅ ๐ต๐ช๐ญ ๐๐ฆ๐ธ ๐ ๐ฐ๐ณ๐ฌ ๐ง๐ฐ๐ณ ๐ขฬ ๐ฃ๐ฆ๐ดรธ๐ฌ๐ฆ ๐ ๐ฐ๐ฌ๐ฐ ๐๐ฏ๐ฐ ๐ด๐ญ๐ช๐ฌ ๐ข๐ต ๐ฅ๐ฆ ๐ฌ๐ถ๐ฏ๐ฏ๐ฆ ๐ฃ๐ณ๐ถ๐ฌ๐ฆ ๐๐ฐ๐ฉ๐ฏ ๐๐ฆ๐ฏ๐ฏ๐ฐ๐ฏ ๐ช ๐ฌ๐ข๐ฎ๐ฑ๐ข๐ฏ๐ซ๐ฆ๐ฏ.
Inspirasjonen til dette innlegget kom fra boken Storybrand av Donald Miller.
Reklamefilmen kan du se her: https://lnkd.in/e9Cy4dMB