Hvordan følge opp en global suksesskampanje med 5,5 mrd eksponeringer?

Og hvorfor er jeg mer stolt av oppfølgeren “De uerstattelige”? 🙌

Det er jo ikke mulig å følge opp en slik suksess. 🙄

Det klarte vi heller ikke. Oppfølgeren fikk faktisk “bare” 2 millioner organiske visninger. Isolert sett er jo det ganske bra, men sammenlignet med “Gutten som fryser” er det en dråpe i havet. 💦

Jeg tror det er viktig å nullstille. Fri seg fra forventningene om å gjenskape noe som sannsynligvis ikke lar seg gjenskape. Med skjult kamera fanger du ekte historier som kan røre publikum på en helt unik måte. Men du er på mange måter prisgitt det "det du får". 🤞

Som produsent kan du skape rammene, trekke i noen tråder og legge ut noen “agn”, men til syvende og sist må du bare la situasjonen spille seg ut. 🧵

Her var det 𝗺𝘆𝘆𝘆𝗲 𝘀𝗼𝗺 𝗸𝘂𝗻𝗻𝗲 𝗴𝗮̊𝘁𝘁 𝗴𝗮𝗹𝘁 😅

Hvordan får vi for eksempel:

• lurt 6 forskjellige personer til 6 ulike filmer på Ringen Kino, når vi ikke en gang vet hvilke filmer de viser den dagen vi skal gjøre opptak?

• skapt et rørende øyeblikk i en offentlig setting?

• filmet i en fullsatt kinosal uten å bli oppdaget?• de vi skal filme til å sette seg i de to setene vi har mikrofoner?

• samtykke fra en full kinosal til å være med på skjult kamera i løpet av et par minutter? (før kinoprogrammet må rulle videre) Det var så vanvittig mye som måtte klaffe for å få til denne produksjonen. I det ene øyeblikket hadde “objektene” fått feil billetter og satt seg i feil sete, i det andre var det ene kameraet tomt for batteri. 😅

En slik produksjon er et adrenalinrush som må være på nivå med når Northug tar gull i kollen. 🥇

Men godt samarbeid med kinoen, 5 gammeldagse walkie-talkier og et par selvbygde falske høyttalere som rommet både kamera og fotograf gjorde underverker. 🎥

For meg personlig var denne produksjonen så krevende både mtp planlegging, opptak og etterarbeid at jeg er mye mer stolt av denne produksjonen enn “gutten som fryser” 💪

Nå ble det ikke plass til utfyllende svar på alle spørsmålene du kanskje har begynt å lure på, men det kan jeg ta i kommentarfeltet. Filmen ble forøvrig produsert for SOS-barnebyer i forbindelse med artistgallaen på TV2. Den ble laget for 9 år siden i godt samarbeid med Henning og co i Släger.

Ideen til dette innlegget kom som følge av at "Gutten som fryser" nylig hadde 10-års jubileum som jeg delte i dette innlegget https://lnkd.in/dj7qeH2Z

Visste du at vi har et nyhetsbrev? Hvis du melder deg på får du beskjed hver gang vi legger ut noe nytt. Kanskje får du også tilgang til noe ekstra ;)

Daniel

grunnlegger og historieforteller

Du er nå påmeldt. Det kan være lurt å passe på at e-poster fra nyhetsbrev@b-reel.no ikke havner i spam.
Oisann, nå skjedde det noe feil.