Nytt år, nye muligheter sier vi.
Men muligheter dukker ikke nødvendigvis opp av seg selv, av og til må du kaste den hånden du har og dele ut en ny for å skape de mulighetene du trenger.
De siste 10 årene har jeg drevet et byrå som har holdt på med markedsføring og kommunikasjon. Det har vært en fantastisk reise, med oppturer og nedturer. Jeg har fått være med på å skape den mest sette og delte reklamefilmen som noensinne er laget i Norge. Jeg har lagd film i Hollywood og jobbet med mange av de mest kjente merkevarene i Norge. Jeg har holdt kurs og foredrag. Vært med å vinne massevis av priser, mest effektive kampanje i Norge, beste kampanje i Europa, Asia og Midt-Østen, juryens ærespris for beste kampanje i Europa, topp 30 beste reklamefilmer i verden.
Da jeg startet selskapet var det for å utfordre, for å være annerledes, og for å fortelle historier på en annen måte enn alle andre. Det klarte vi. Vi lagde ideer og konsepter som ble kopiert av andre.
Da vi lagde “gutten som fryser” for SOS-barnebyer var det noe helt nytt.
I dag er det 10-år siden vi satt på uteserveringen på Pascal og filmet denne. Filmen er 2:47 lang, før vi publiserte ble vi advart om at den kom til å floppe. Det er tross alt 2014, folk har kort oppmerksomhet, den må være maks et minutt. Men vi valgte å la historien være så lang som vi mente den trengte å være. Det endte med tidenes mest sette og delte reklamefilm. Det endret måten humanitære organisasjoner tenkte kommunikasjon på. Den fikk til og med så mye oppmerksomhet at den inspirerte til tv-programmet “hvem bryr seg” på tv2 og andre programmer.
Da vi fulgte opp suksessen fra gutten som fryser utfordret vi igjen. Vi lagde konseptet “De uerstattelige” hvor vi overrasket utvalgte personer med personlige videoer på Ringen kino i reklamen før kinofilmen.
Dette ble også en kjempesuksess. Så stor suksess at Q-meierene kopierte hele konseptet, eller lot seg inspirere som man sier, en sjokolademelk kampanje.
Vi var innovative, vi utfordret det etablerte og vi var de som andre ville kopiere. Men etter noen år i utfordrerrollen begynte vi å gå i leveransemodus. Vi leverte på bestilling og sluttet å utfordre. Jeg tror kanskje at det koster så mye å utfordre at det er lettere å bare levere det kunden vil ha. Men nå er det på tide å utfordre igjen.
Derfor er det på tide å kaste kortene. Det er på tide å dele ut en ny hånd med nye muligheter. Så når vi går inn i 2024 blir Pure Content historie. Det har vært en flott reise, som nå er ved veis ende. Nå skal vi skape helt nye muligheter, hva disse blir vil 2024 vise. Men jeg er helt sikker på at det blir en spennende reise.
Fortsatt Godt nytt år.