Her om dagen var jeg innom apoteket. Jeg gjorde som jeg alltid gjør, sjekker om det er tilbud på noen av produktene jeg bruker. Og jaggu var det ikke både 50% og 3 for 2 tilbud på produktene jeg skulle ha. Jeg klinket selvfølgelig til og kjøpte nok til at det varer en stund. Jeg handler faktisk aldri disse produktene til fullpris lenger

Jeg er nemlig trent opp av retailbransjen til at det alltid kommer et nytt tilbud og som regel trenger jeg ikke å vente så lenge.

Kreative tilbud

Jeg er åpenbart ikke alene om å ha denne atferden. Nå får ikke butikkene solgt varer hvis det ikke er tilbud og da gjelder det å være kreative på tilbudene.

Kanskje litt for kreativ. I år har jeg nemlig ikke lest noen artikler om antall korttransaksjoner eller hvor mange milliarder vi handlet for på Black Friday.

Men det jeg derimot har lest mye av er artikler hvor butikkene blir avslørt i å jukse med prisingen, slik varen fremstår som rabattert uten at den egentlig er det.

Tilliten forbrukerne har til tilbudene begynner å bli tynnslitt. Hvordan har vi kommet hit?

Jeg har en teori.

Markedsføring kan stort sett deles i to, merkevarebyggende og salgsutløsende tiltak. I en verden hvor alt måles, i jakten på salg og omsetningsrekorder, så har man glemt at det er noe som heter merkevarebyggende reklame.

I alle fall er det stort sett bare salgsutløsende kampanjer jeg ser. La meg minne om hva merkevarebyggende reklame er.

Merkevarebyggende handler om å markedsføre til den kjøpegruppen som ikke er helt klar for å kjøpe enda (noe som på lang sikt er det fornuftig, fordi det er den gruppen er den største).

Det handler om å skape et slags mentalt bokmerke, slik at du blir husket når behovet for produktet du selger dukker opp. Det handler om å bygge tillit, skape en preferanse og en lojalitet til eksisterende kunder slik at de bare vil handle hos deg. Fordi du tilbyr noe mer, fordi du er unik, fordi det føles annerledes å handle hos akkurat deg. Men mentale bokmerker og fremtidige salg lar seg ikke måle

Ikke har jeg behov for det når produktet jeg skal ha alltid er på tilbud heller.

Kanskje medisinen mot rabattsyken er litt merkevarebyggende reklame?

(Bildet er forøvrig en AI-generert utgave av en markedsavdeling med rabattsyke)

Visste du at vi har et nyhetsbrev? Hvis du melder deg på får du beskjed hver gang vi legger ut noe nytt. Kanskje får du også tilgang til noe ekstra ;)

Daniel

grunnlegger og historieforteller

Du er nå påmeldt. Det kan være lurt å passe på at e-poster fra nyhetsbrev@b-reel.no ikke havner i spam.
Oisann, nå skjedde det noe feil.